NAŠE DÍLNIČKA..
Vážení přátelé a návštěvníci.
V této sekci se chceme s Vámi podělit o naše snahy postavit si modely vozů, domů, doplňků a pod., které jsme stavěli či stavíme pro naše kolejiště. Uvádíme zde jednoduchý postup stavby a několik doprovodných fotografií. Není a nebude to zaručený návod na stavbu modelu, ale jen ukázka našich postupů, nápadů a zkušeností.
PŘESTAVBY, STAVBY A DOSTAVBY.
Co zde najdete?
Úprava pojezdu typu Rybák.
Úprava stavebnic pily.
Stavby osobních vozů z laminovaného papíru.
Stavba motorového vozu z polotovarů.
Úprava pojezdu.
Mnozí z nás vlastníme vozy z leptů na pojezdu "Rybák". Vzhledem k délce rozvoru jsou u nich natáčecí podvozky dvojkolí. Naše vozy od p. Kubíčka jsou takto upraveny. Bohužel, v provozu s nimi začaly problémy, zvláště při posunu. U prvního vozu jsme provedli změnu, že nápravy vozu jsou pevné a táhlo se spřáhlem je pohyblivé, jištěné ve střední poloze ocelovým pružným drátkem. Úprava se v provozu osvědčila, ale nebyly jsme s ní spokojeni.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/modely_i_021.jpg)
Druhý pokus je zachování původní konstrukce pojezdu. Jednotlivá dvojkolí jsou jištěna proti samovolnému otočení pružným drátkem. Ocelový pružný drátek je upevněn v konstrukci pro nápravu a v spodku vozu. Ten zajišťuje volný pohyb nápravy v oblouku a její opětný návrat do základní polohy pro jízdu v přímém směru.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/modely_i_022.jpg)
Na tomto obrázku jsou vidět obě úpravy.
Pila SMRKOV
Po letech provizória jsme se pustili do dostavby pily ve Smrkově. hlavní část je vytvořena ze dvou stavebnic od firmy Auhagen a jedné části přístavby pily koupené na burze.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/P3260027.JPG)
Původní provizorní sestava pily.
A první ůpravy pily.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/pa180004.jpg)
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/pa180005.jpg)
Jako na správné pile - plno dřeva ke zpracování nebo k odvozu.
A máme poledne - oběd, jen mistr má práci.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/pa180008.jpg)
......tak to máme 0,25 x 0,18 x 6,50 ..... to je ....
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/pa180009.jpg)
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/pa180007.jpg)
Pár pohledů do hlavní budovy pily......že by dělníci měli svačinu nebo už oběd? Až na jednoho....
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/p1040524.jpg)
Usazení obou budov na zamýšlené místo.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/p1040544.jpg)
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/p1040548.jpg)
Tak a provozní budovu už máme na místě včetně úprav okolí.
MODEL VOZU.
Pod tímto názvem se pokusíme Vás informavat o našich pokusech při stavbě modelu vozu nebo o úpravách modelů ze stavebnic či zakoupených modelů.
STAVBA HISTORICKÝCH VOZŮ.
Toto je náš pokus o stavbu historických vozů. Stavbu provádíme technologií napouštěného papíru a plastu. S papírem, který je pro nás dostupný v mnoha druzých, máme zatím nejvíce zkušeností. Způsob napouštění papíru je výborně popsán v pomůcce pro železniční modeláře od Malé železnice Valašké Meziříčí pod označením B - 1 a B - 2.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/p1040535.jpg)
Obrázek ukazuje základ spodku vozu. Na něn je uchycen čep dvounápravového podvozku a upevnění pozdra pro spřáhlo. Při stavbě nastal první problém: Pensylvánský podvozek středoevropského typu, který jsme pro to nakoupili je proti podvozku na skutečném voze o 3,5 mm delší. Pro náročnost způsobu zkrácení a protože se nejedná o výstavní model jsme museli zmenšit rozvor vozu o 4 mm. Spřáhlo je uchyceno pevně k rámu - vůz je kratší než starší chladící vozy od fy Tillig nebo BTTB.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/p1040536.jpg)
Ze strany vnitřku vozu je vložena zátěž plechu. Sice sníží vnitřní prostor, ale to nebude na škodu modelu. Po doplnění podvozků a spřáhel byly tyto zakladní desky schopny jízdy tažením i tlačením.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/p1040537.jpg)
Zde již jsou připraveny bočnice skříně po vyřezání oken před další úpravou.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/p1040554.jpg)
Bočnice jako budoucí rámy oken.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/p1040556.jpg)
Hrubě vyřezaná čela vozů připravovaná k dalšímu opracování.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2018.jpg)
Příprava vnitřních dílů vozu - tyto se nakonec musí udělat nové.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2019.jpg)
Části budoucí podlahy vozu.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2022.jpg)
Stavba spodku vozu s potřebnou úpravou pro podvozky vozu.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2023.jpg)
Výroba části představku vozové skříně.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2024.jpg)
Olištování bočnic skříně.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2025.jpg)
Další díly pro stavbu vozů.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2026.jpg)
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2028.jpg)
Sestava vozu a ukázka vnitřních stěn oddílů.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2029.jpg)
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2030.jpg)
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/p1050322.jpg)
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/p1050324.jpg)
Dobrý vůz je i vybaven vnitřním doplňky.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2034.jpg)
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2032.jpg)
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2033.jpg)
A pokračujeme ve stavbě vozů......
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2039.jpg)
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2040.jpg)
Nastaly další změny...
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2040.jpg)
Stavba motorového vozu M 262.0.
Na našem kolejišti nám chyběl motorový vůz 70-tých let a to M 262. Po dlouhém váhání padlo rozhodnutí: koupit hotovou skříň od p. Kubíčka a sehnat hotový pojezd pro tento vůz. Vše podařilo, ikdyž to trvalo hodně dlouho. Jak jsme se toho zhostili uvidíte na následujících řádcích.
Bylo nutné vyrobit masky podvozků - provedeno zatín jednoduchým způsobem z napouštěného papíru. Snad časem se někde seženou jiné a lepší masky.
Dále se musela upravit skříň vozu a to úpravou přepážek tvořící jednotlivé oddíly. Bylo třeba v nich vyříznout místo pro kardanové hřídele a šnekové kolo.
Obrázky vypoví více.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2102.jpg)
Vyrobené zjednodušené masky podvozků.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2103.jpg)
Odmontované doplňky rámu vozu a vyřezaná část pro pojezd.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2105.jpg)
Rám vozu připravený k montáži s pojezdem.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2107.jpg)
Upravená skříň vozu. Vyřezané části pro hřídel a šnek. Stačilo jen rozšířit dveře.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2108.jpg)
Spojený rám vozu s pojezdem a vyzkoušený na trati.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2109.jpg)
Zkusmo sestavený vůz připravený ke jízdní zkoušce na zkušební trati na pracovním stole.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2110.jpg)
Jezdí dobře. Dojel až do stanice Veselka.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2111.jpg)
Montáž masek podvozků.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2112.jpg)
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2113.jpg)
Prozatím dokončený vůz.
![](https://modelove-koleje.websnadno.cz/2114.jpg)
A teď jsme připraveni k jízdě po trati. Pro vyzkoušení správné funkce podvozků a namotovaných spřáhel je trať z Veselky do Skalek pro její ostré oblouky a stoupání.